Dişlerimizi fırçalayamadığımızda çürük riskini nasıl en aza indiririz?

Ağız içerisindeki ‘streptekokus mutans ve laktobasillus’ adlı 2 bakteri grubunun elverişli ortamı bulduklarında çürük oluşturmak için sadece 20 dakika süreye ihtiyacı vardır.

Çürük oluşumu için elverişli ortam nasıldır?

Günlük tüketilen yiyecek ve içecekler ağız ortamındaki asit miktarını arttırır ve bu asit oluşumu dişin sert dokusunun yapısının bozulmasına dolayısıyla diş çürüklerine neden olur. Yiyecek ve içeceklerle aldığımız asitler haricinde ağız içindeki yaklaşık 300 çeşit mikroorganizmanın fermantasyonu sonucunda asit ortaya çıkar. Tükürük salgısı ise bu ortamı nötrleştirmeye çalışır. Aradaki bu denge bozulduğu zaman geri dönüşü olmayan çürük defektleri oluşması kaçınılmazdır.

Kolay ama etkili bazı alışkanlıklar edinmek sizi ve çocuklarınızı günümüzün en yaygın olan çürük hastalığından korur.

Dişlerimizi fırçalayamadığımızda peynir yiyerek diş çürümelerini engelleyebiliriz.

Yapılan araştırmalarda; bir parça peynirin, içerisinde bulunan kalsiyum, fosfor mineralleri, yağda eriyen A, D, E, K vitaminleri ve suda eriyen B2 maddesi ile asit oluşumunu önleyerek, diş çürümelerini engelleyebildiği kanıtlanmıştır. Sağlıklı ortamda hazırlanan peynir, ağız sağlığını önemli ölçüde etkilemekte, diş çürümelerini önlemektedir. Peynir tüketimini arttırarak, dişlerimizi koruyabilir, çürümeleri önleyebiliriz. Peynirin küçük yaştan itibaren çocuklara sevdirilerek, günlük tüketilen besinler arasında mutlaka yer alması gerekir.

Çiğ sebze ve meyveleri ısırarak yemek

Günümüzün gıda sektörü yumuşak ve yapışkan rafine gıdalar çürük oluşumunu destekler niteliktedir. Hazır gıdalar, kola, meyve suyu gibi asitli içecekler tüketmekten kaçınılmalıdır. Elma, havuç gibi meyve ve sebzelerin ısırılarak yenmesi ve çift taraflı olarak çiğnenmesi ağız içerisinde mekanik bir temizlik sağlar.

Şekerden uzak durmak

Ağız içerisindeki bakteriler bu şeker molekülleriyle beslenir ve atık olarak ortama ‘asit’ sentez ederler. Glikoz gibi küçük moleküllü şeker içeren gıdalar bu nedenle çürük yapıcı kabul edilir. Ksilitol (Xsilitol) gibi büyük molekküllü şekerler ise bakterilerce fermentasyona uğramadıklarından çürük nedeni değildirler. Günümüzde çürük önlemede tavsiye edilen gıdalar, şekersiz veya ksilitollü gıdalardır.

Bol su içmek

Gün içinde alınan su ağız içerisindeki asitli ortamı nötrleştirmeye yardımcı olur aynı zamanda ağız içerisinde mekanik bir temizlik sağlar ayrıca bol sıvı alımı tükürüğün daha akıcı ve berrak olmasını sağlayarak temizleyici özelliğini arttırır.

Son Yazılar
Özellikle ön bölge dişlerinizde çapraşıklık varsa ve diş teli takmak istemiyorsanız size invisalign sistemini önerebiliriz. İnvisalign sisteminin ismi İnvisible (görünmez) [Devamı]
Ağız içerisindeki ‘streptekokus mutans ve laktobasillus’ adlı 2 bakteri grubunun elverişli ortamı bulduklarında çürük oluşturmak için sadece 20 dakika süreye ihtiyacı [Devamı]
Fındık fıstık nohut badem leblebi gibi sert kuruyemişler lokum sakız kuru incir karamel gibi yapışkan yiyecekler kızarmış ekmek simit [Devamı]
1. Sağlıklı dişler  kökleri ile çiğneme kuvvetlerini çene kemiğine iletirler. Eğer bir ya da birden fazla diş kaybedildiği zaman çiğneme kuvvetleri [Devamı]
Dişlerimizin üzerinde oluşan çürükler koyu siyah renkte görülür. Yediğimiz yiyecekler bakteriler tarafından parçalanarak asitli artıklar oluşur. Bu asitli artıklar dişlerin [Devamı]
Süt içerisinde buluna “KAZEİN” isimli protein sayesinde dişlerde çürük oluşumunu önlemede oldukça önemli bir besindir. Ancak süte katılacak şeker bal ve [Devamı]
Hamilelik sürecinde hormonal değişimle beraber dişeti hastalığı görülme oranı son derece fazladır. Doğru ve düzenli diş bakımıyla bunun önüne geçmek [Devamı]